top of page

מיינדפולנס והורות - כנף החמלה - 1

מטה - אהבה ידידותית

מטה, metta, היא אחת מאיכויות הלב על פי המסורת. אחת מהמשכנות האלוהיים, או האיכויות הנעלות. אלו איכויות שקיימות בכולנו, ואנחנו מתבקשים לשים אליהן לב. לטפח אותן. כמו גננים בגינה, אנחנו רוצים להשקות את הצמחים אותם אנחנו רוצים לגדל. יש צורך להזין אותם ולתת להם גם תשומת לב. זה מה שאנחנו עושים למעשה בתרגול הזה, תרגול של metta - אהבה ידידותית. אנחנו מזכירים לעצמנו את קיומה של איכות זו בנו, ומאפשרים לה להגיע, או אולי מזכירים לעצמנו אותה, או מזמינים אותה, ביחד עם כל דבר שאנחנו חשים. גם ברגעי שמחה, וגם ברגעים בהם נראה לנו שאנחנו לא ראויים לאהבה הזו. כשאנחנו עצובים, מאוכזבים מעצמנו, נהגנו באופן שאנחנו יודעים כי איו מועיל או מיטיב או גם פוגע. אנחנו מזכירים לעצמנו כי איכות של אהבה קיימת בנו. קיימת סביבנו. אנחנו מאפשרים לעצמנו למצוא בה מקלט, נחמה, ואפשרות גם להתחיל מחדש בכל רגע. אנחנו מרגילים את עצמנו גם לחזור לשם שוב ושוב. אל האהבה הזו. אל המתיקות. אל החמלה.

בדיוק כפי שאם רוצה בטובתו של ילדה היחיד, מגנה עליו במחיר חייה, באותה הצורה כלפי כל היצורים החיים, יטפח המיומן מחשבות של אהבה ללא גבולות.

(מתוך המטה סוטה, בתרגום אלכס צ'רניאק. https://www.buddhism-israel.org/4906/)



מהי אהבת אם לילדה היחיד? אהבת אב לילדו היחיד? לאלו מאיתנו שיש יותר מילד אחד או ילדה אחת, נסו רגע להזכר באפשרות להיות בתשומת לב מלאה לילד. האפשרות להקשיב, להיות שם בשבילה. להבין מה הוא צריך כרגע. נסו לשים לב אלו איכויות נמצאות במפגש כזה, ומתוכן - אלו פעולות נובעות?

 

4 איכויות הלב


בנוסף לאהבה הידידותית (metta בשפת פאלי ממנה מגיעות חלק מהסוטרות), קיימות 3 איכויות נוספות: חמלה - karuna - היכולת לחוש בכאבו של האחר. פרגון - mudita - היכולת לשמוח בשמחתו של האחר. שוויון נפש, או קבלה מלאה - upeka - האפשרות להיות עם כל דבר ללא העדפה. לכל אחד מהם התרגול שלו, והאפשרות להזין. ביחד הם מאפשרים שחרור, וראיית הדברים כפי שהם, ובעצם מזינים את כנף החוכמה גם.


 

הצעות לתרגול או הרהור לזמן הקרוב


  1. נסו רגע להזכר ברגע של שמחה או אושר. איך היתה מידת הפרגון מתוך מקום כזה? מידת המחלה? האפשרות להיות עם כל מה שמתרחש?

  2. נסו להסתכל על עצמכם ברגעים שונים מתוך מבט של הורה לילד. אפשרו לעצמכם את הנחמה, את הרכות, את האהבה שלא תלויה בדבר.

  3. שימו לב באיזו שפה פנימית אתם משתמשים בשיח הפנימי שלכם כאשר אתם בוחרים בשיחה הזו (של הורה לילד).

  4. האם יש מקומות בהם אפשר לתת כרגע לאהבה מסוג זה מקום? למשל: סיטואציה שחוזרת על עצמה ויש בה קושי מסויים או נוקשות.


בפעם הבאה נמשיך את השיח על איכויות אלו . מוזמנים לשתף בהרהורים.


אני כותבת על מיינדפולנס להורים ומיינדפולנס לאמהות גם בעמוד הפייסבוק שלי.

מוזמנות ומוזמנים להתעדכן גם שם.




bottom of page