top of page

גמישות אינסופית נוכח שינוי מתמיד


השבועות האחרונים מחזירים אותי שוב ושוב אל אחת מהגדרות הבריאות באיורוודה (רפואה הודית מסורתית): "גמישות אינסופית נוכח שינוי מתמיד". דברים שונים, חשובים יותר או פחות, השתנו ברגע האחרון, והצריכו אותי לגמישות. הפתיע אותי לראות, כי שינוי אחד גדול במיוחד, שהיה אמור להלחיץ אותי מאוד, הותיר אותי רגועה, ועם הבנה כי צריך לעשות מעשים. אפשר לקרוא לזה "פרי התרגול".

איכשהו היה ברור שהכל יסתדר. אני חייבת לציין שעדיין לא הכל הסתדר, אך כרגע יש סידור זמני ומתוכו אני ממשיכה לפעול למען סידור ברור ומתאים יותר. בפעולות קטנות. בהבהרת הצרכים. בייחול לטוב. וכל זאת, עדיין, עם האפשרות לעשות את הדברים ממקום שקט ולא מתוך מתח ולחץ.

באמירה הזו "בריאות אינסופית נוכח שינוי מתמיד" יש הרבה כח בעיניי. שהרי העולם משתנה תמיד. אנחנו לא באמת צריכים הפתעות גדולות בכדי שנצטרך להתמודד עם שינוי. הכל משתנה. כל הזמן. היום והלילה מתחלפים. העונות משתנות. המצב הבטחוני משתנה. הבריאות משתנה. אנחנו משתנים. הסובבים אותנו משתנים.

תרגול המיינדפולנס מלמד אותנו לעצור ולראות מה קורה עכשיו. ועכשיו. וגם עכשיו. כל רגע הוא רגע חדש. בכל רגע אנחנו מתבוננים מחדש. אנחנו לא מניחים שהוא בדיוק כמו שהיה קודם. אנחנו מסתכלים מחדש. כל רגע. ההתבוננות הזו מכניסה רעננות להתבוננות שלנו על העולם. כשאנחנו מסתכלים מקרוב על עצמנו, אנחנו יכולים לראות את השינוי מתרחש. כאב שהיה שם, איננו עוד. גם השמחה שהיתה בעקבות הודעה משמחת התחלפה אולי בפחד. החשש שהיה שם מפני שיחה מאתגרת התחלף בהקלה ועוד ועוד. אנחנו לומדים לראות את השינוי, ובעצם מגלים שיש מקום שרואה את השינוי. שיודע כי הוא מתרחש. אנחנו לומדים לחזור אליו שוב ושוב.


כשאנחנו רואים שהשינוי נמצא בנו תמידית, ולומדים להסתכל על כל רגע בפני עצמו, נוכל לראות גם את הסובב אותנו באותו מבט. אולי מה שהתאים אתמול לילדה שלי כבר לא מתאים היום? אנחנו יכולים לקבל את השינוי שסביבנו בקלות יותר, מכיוון שברור לנו שהוא מתרחש, אנחנו מבינים שהוא חלק מהעולם. חלק מהחיים. הוא החיים. נוכל אולי להיות קצת פחות מאויימים ממנו, או אולי פחות להתנגד לו. כל פעם קצת.

אני מזמינה אתכם לשים לב – מה קורה כאשר מתרחש שינוי מפתיע בחיים? איזו תגובה עולה בכם? כעס? שמחה? חוסר בטחון? סקרנות? קחו את זה אתכם לדרך ופשוט שימו לב בפעם הבאה שזה מתרחש. רק שימו לב. זה הכל.

ומהי התגובה כאשר צפוי שינוי שאתם יודעים עליו מראש, או אולי החלטתם לבצע אותו? חתונה, לידה, מעבר דירה, תחילת לימודים, שינוי תזונה וכו'. האם יש שם ציפיה? האם חשש? אולי מתח? או התרגשות? מה קורה שם? מה מתרחש?

לפני כמה שנים, באחד המבצעים או המלחמות, היה בי פחד גדול. הבנתי כי הפחד הגדול הוא מהשינוי שעלול להתרחש כתוצאה מהמבצע הזה. איזו מציאות עלולה להתקיים. מתוך ההבנה הזו מצאתי את הדרך לעזור לעצמי להתמודד עם השינוי. או יותר נכון – עם התחושות שעולות כתוצאה מהמחשבה על השינוי (פחד, חוסר ודאות, חוסר בטחון ועוד). ומכיוון שהמילים התארכו, אפרט על כך יותר בעדכון הבא. מוזמנים לעקוב.


bottom of page