top of page

הזנה - לא רק אוכל


בַּלַּיְלָה הַהוּא כַּאֲשֶׁר יָשַׁבְתִּי לְבַדִּי בֶּחָצֵר הַדּוֹמֶמֶת וְהִתְבּוֹנַנְתִּי אֶל הַכּוֹכָבִים - הֶחְלַטְתִּי בְּלִבִּי, כִּמְעַט נָדַרְתִּי נֶדֶר - לְהַקְדִּישׁ עֶרֶב-עֶרֶב רֶגַע אֶחָד, רֶגַע קָט וְיָחִיד לַיֹּפִי הַזֶּה הַזּוֹרֵחַ.

נִדְמֶה שֶׁאֵין לְךָ דָּבָר קַל מִזֶּה, פָּשׁוּט מִזֶּה, בְּכָל זֹאת לֹא קִּיַּמְתִי אֶת שְׁבוּעָתִי לִי.

מַדּוּעַ? הֲלֹא גִּלִּיתִי כְּבָר שֶׁמַּחֲשַׁבְתִּי נוֹשֵׂאת אֶל אַרְמוֹנֶיהָ, אֶת מַרְאֶה עֵינַי, כְּאוֹתָהּ צִפּוֹר שֶׁנּוֹשֵׂאת בְּמַקּוֹרָהּ קַשׁ, נוֹצוֹת וּסְחִי לְבֶדֶק הַקֵּן. הֲלֹא גִּלִּיתִי כְּבָר שֶׁמַּחֲשַׁבְתִּי נוֹטֶלֶת (אִם אֵין לָהּ דָּבָר אַחֵר) אֲפִלּוּ אֶת מֵחוֹשַׁי לַעֲשׂוֹת מִזֶּה מִגְדָּלִים. שֶׁהִיא נוֹטֶלֶת אֶת מֵחוֹשֶׁיהָ שֶׁל שְׁכֶנְתִּי, וְאֶת הַנְּיָר שֶׁמִתְגּוֹלֵל בֶּחָצֵר, וְאֶת פְּסִיעוֹת הֶחָתוּל וְאֶת מַבָּטוֹ הָרֵיק שֶׁל הַמּוֹכֵר, וְאוֹתוֹ פָּסוּק שֶׁפִּרְפֵּר בֵּין דַּפֵּי הַסֵּפֶר וְעוֹשָׂה מִכָּל זֶה אוֹתִי, כֵּן מִכָּל זֶה. מִכָּל זֶה. מַדּוּעַ לֹא קִּיַּמְתִי אֶת שְׁבוּעָתִי לִי?

(חלק מ"בלילה ההוא", זלדה)

יש דברים שמזינים אותנו, ויש דברים שלא. אפשר כמובן לדבר על זה בכל מיני מישורים. ההקשר הראשון הוא כמובן מזון. מה אנחנו אוכלים כדי באמת להיות מוזנים, ומה אנחנו אוכלים מתוך מקום של הרגל או המנעות מתחושה כלשהי. אנחנו יכולים לשים לב מהי תגובת הגוף למזונות שונים. אני זוכרת את הפליאה שהיתה בנו, כתלמידי איורוודה (רפואה הודית מסורתית) כשנאמר לנו שאחרי ארוחה אנחנו לא אמורים להרגיש כבדים ועייפים, אלא מלאי מרץ וקלילים, כי הנה, קבלנו אנרגיה שהיתה נחוצה לנו. כשאנחנו מתחילים לשים לב לתחושה לאחר האוכל, אנחנו יכולים להתחיל ולבחור במזונות אשר באמת תורמים לנו. אבל אני בכלל רציתי לכתוב על הזנה אחרת. הזנה לנפש אולי, או להוויה שלנו. גם כאן, אנחנו יכולים לבחור בין פעולות שמזינות אותנו, ולבין אלו שלא. משום מה, לא קל כל כך לבחור באלו המזינות. לא קל כל כך פשוט לבחור לעצור, או לבחור בפעילות אחת על פני השניה. אולי אין לנו זמן. או יש - אבל יש חשש כלשהו מפגישה אישית שכזו עם עצמנו. אולי זה נראה בזבוז, או שאולי זה לא לגיטימי.

אנחנו יכולים לשים לב לתחושה שלנו אחרי פעילויות שונות. איך אנחנו מרגישים לאחר שיחת עומק עם חבר, צפיה בטלוויזיה, קריאת ספר, יציאה לפאב, שיטוט במחשב ועוד. אנחנו יכולים לשים לב להלך הרוח שנוצר, לרגש שעולה, לאפקט שנוצר בעקבות פעולות שונות. אולי יש דברים שמעייפים אותנו,ואנחנו יוצאים מהם תשושים, או קצת מנומנמים. אולי יש דברים מהם אנחנו יוצאים מלאי אנרגיה ושמחים. אנחנו יכולים לשים לב לדברים האלה, ולתת יותר מקום לדברים שמזינים אותנו. שיוצרים בנו תחושת חופש, שמחזירים אותנו הביתה, אל עצמנו, בגרסא הרעננה יותר :)

אז הנה, אני מזמינה אותי, ואת כולנו, לבחור בפעולה שמזינה אותנו. אולי גילינו שהיא כזו בזמן של חופש, ואמרנו לעצמנו שאנחנו חייבים תמיד לעשות את זה. אני זוכרת שהיה לי ברור שלשכב בערסל ולהסתכל על השמיים זה אחד הדברים שעושים לי טוב, והנה, זה נעלם. ויש עוד דברים. לשכב על השטיח ולבהות בתקרה, להקשיב לציפורים בבוקר, לקרוא שיר, להפגש עם חברות, לרקוד. ואפשר גם לעשות רשימה, כזו שתהיה תלויה לנו מול העיניים, של דברים שמזינים אותנו, ולהחליט לבחור משם משהו כל יום. לפעמים לא צריך לרקוד יותר מ-5 דקות :)

אז מה מזין אתכם?



bottom of page